3/26/2010

تخيل انك بترمم جامع.. فتترمي في السجن.

(قضت محكمة جنح مستأنف شبرا الخيمة ببراءة القمص اندراوس رشدي الياس كاهن كنيسة السيدة العذراء بشبرا الخيمة والغاء حكم محكمة اول درجة القاضي بحبسه سنة مع الشغل وغرامة‏75‏ الف جنيه مثلي اعمال البناء المخالفة‏,) لك ان تتخيل انك بتعمل ترميم لكنيسه من غير ما تاخد اذن تروح المحكمه و تاخد سنة سجن و غرامه 75 الف جنيه طب القاضي اللي حكم بكده ده يبقي ايه مش اقل من انه يكون مسلم متعصب و القانون نفسه قانون منحاز و ظالم وفيه اضطهاد للاقباط ده غير انه مخالف للدستور اللي بينص علي المساواة بين كل المواطنين و حريتهم في اقامه شعائرهم , ده فيه ناس بتبني علي الارض الزراعيه و مبيتعاقبوش و ناس بتبني عمارات مخالفه و مبيحصلش ليهم حاجه , الحمد الله انهم وقعوا في الاستئناف في قاضي عادل و بيفهم !

3/25/2010

عزيزي المواطن المسيحي .. و لسه

الخبر بيقول :- تنازل الاقباط في النيابه العامه في محافظة مطروح عن البلاغات اللي قدموها في المسلمين بخصوص حرق و اتلاف ممتلكاتهم بعد جلسة الصلح اللي اقيمت في خيمة بدوية بحضور المحافظ و مطران الكنيسه ووكيل وزارة الاوقاف .يعني بالبلدي كده اللي اتكسر يتصلح و قوم يا محمد بوس علي دماغ اخوك جرجس ,طبعا الواضح انه هيتم تعويض المسيحين ماديا و يخلص الموضوع , الخطورة في كده اولا- انه ده تصريح للمسلمين انهم لما يلاقوا المسيحيين بيبنوا كنيسه ولا بيعملوا سور ولا اي خناقه معاهم يعملوا ما بدالهم مادام العمليه هترسي علي قعده صلح و تعويضات و خلصت القصه فطبعا منستغربش لما ده يحصل في محافظه جديده لانه بدلا من الردع البلاغات بيتم التنازل عنها ,ثانيا ده اهدار لفكرة الدولة المدنيه و سيادة القانون فيه حاجه اسمها محافظ يعمل قعدة عرب و كاننا قبائل مش مواطنين في دولة بيحكمها قانون ثالثا المواطن المسيحي غلطان انه بيسلم امره لرجل الدين المسحي علي انه ولي امره يتفاوض في حقه و يقوله اعمل كذا , مع كل الاساليب دي نلتقي بحادث طائفي جديد .. بعد الفاصل

3/20/2010

نعيش احنا .. و الاقصي مش مهم

الاغنيه كانت بتقول ( يا بيوت السويس يا بيوت مدينتي استشهد تحتك و تعيشي انتي) كانت في حرب الاستنزاف تقريبا بس انا مش فاهمها بصراحه . ايه الفايده في اني اموت علشان تعيش بيوت المفروض العكس, هوه ايه الاهم البني ادم ولا شوية حجاره اسمها بيوت السويس, جت في بالي الفكره دي و انا باتابع رد الفعل علي تهديدات اسرائيل للمسجد الاقصي و سألت نفسي هوه ايه الاهم ؟ هل خوفنا علي مبني قديم اسمه المسجد الاقصي ولا كرامة مواطن زي الدكتور المؤيد للبرادعي في الفيوم اللي تم تعذيبه و التنكيل بيه, هتلاقي مظاهرات عارمه دفاعا عن الاقصي , لكن مشوفناش مظاهرة ضخمة علشان كرامة بني ادم مصري و كل ده علشان فكرة انه الدفاع عن الاقصي واجب ديني ووطني اما الانسان مفيش ما يدعو للدفاع عنه. طول ما احنا عايشين علشان الشعارات بدل ما نخلي الشعارات مرفوعه علشاننا معتقدش انه هينصلح حالنا

3/12/2010

اضحك مع الشريعة الاسلامية (كلاكيت تاني مرة)

جلد سعوديين للخلوة بسيدة عجوز
نفذت شرطة مدينة الشملي التابعة لمنطقة حائل حكم الجلد الصادر من محكمة المدينة علي رجلين متهمين بقضية خلوة غير شرعية مع سيدة من جنسية عربية تبلغ من العمر‏75‏ عاما‏.
(من جريدة الاهرام ) و ادي كمان نموذج لتطبيق الشريعة الاسلامية و تطبيقها , تخيل نفسك رايح تزور واحده قريبتك او والدة واحد صاحبك تلاقي نفسك مقبوض عليك و تتجلد علشان دي خلوة غير شرعية, ده كله نتيجة لانتشار الفكر الوهابي اللي بيتلخص في التطبيق الحرفي للنصوص بدون تفكير و اللي بيتوغل في مصر عن طريق الجوامع و القنوات الفضائية, و لسه ياما السعودية هتورينا

3/10/2010

اغتصب بنتك وفقا للشريعة الاسلامية

رياض ـ د ب أ: أعلن مئات السعوديين عبر المدونات والشبكات الاجتماعية الإلكترونية عن استيائهم الشديد من حكم قضائي بالسجن لمدة أربع سنوات أصدرته المحكمة العامة في الدمام (شرق المملكة) على مواطن سعودي أربعيني أدين باغتصاب ابنته التي لم تتجاوز السادسة عشرة من عمرها أكثر من مرة قبل أن تنكشف جريمته يعني اغتصاب و لقاصر و كمان بنته و الحكم باربع سنين و ده في الدولة اللي بتطبق الشريعة الاسلامية اللي دعاة الدولة الاسلامية اللي بيقولوا انه فيها الردع الكافي اللي هيخلي الجرايم تبقي اقل و الفكرة الوهمية انه لما هنطبق الشريعة مش هيبقي فيه جعان ولا محتاج ولا اجرام و مش فاهمين انه الشريعه دي هيطبقها بني ادمين و انها مش مناسبة لكل زمان و مكان زي ما بيقولوا و ان تطبيقها ممكن يسبب كوارث و ادي يا سيدي نموذج حي للشريعه .. حلال عليكم

3/05/2010

دكاترة ازهر تخصص خرافات

من جريدة الاهرام ليوم الجمعه :- لدكتور عمر عبد العزيز الأستاذ بكلية الدعوة إلاسلامية بجامعة الأزهرقد تحققت مجموعة من الكرامات للصالحين بعد سؤالهم الله عز وجل ودعائهم بها‏,‏ مثل دعاء العلاء بن الحضرمي‏:‏ يا حليم يا عليم يا علي يا عظيم اسقنا‏.‏ ودعائه بمثله حتي مشي جيشه علي النهر‏.‏ وغير ذلك من الأدلة علي جواز سؤال الله خوارق العادات علي وجه الكرامة‏.‏ ( لما يكون ده دكتور في الازهر معتقد انه فيه واحد خلا الدنيا تمطر علشان عطشانين او علشان جيشه يمشي علي الميه هيكون ايه شكل الطلبة بتوعه ) ,‏ كما ورد أن بعض الصالحين تكلموا بعد موتهم أو نظر في وجوههم فرؤي النور ( و دكتور تاني مقتنع بانه ممكن واحد يتكلم بعد ما يموت او وشه ينور و العجيب انه اكبر جريدة في مصر تنشر الخرافات دي في صفحة اسمها فكر ديني امال لو اسمها خرافات دينية كان هيبقي ايه الوضع )

2/28/2010

البرادعي \ الست هانم

بعد دفعة التفاؤل التي حصلت عليها من حوار البرادعي في العاشرة مساء مع مني الشاذلي . برغم اني لاحظت ان البرادعي يترجم الكلام في رأسه الي العربية قبل النطق به و ذلك ناتج عن قضائه مدة كبيرة بالخارج و هو ما يجعله يفتقد للكاريزما الخطابية لكني رأيت ان كلامه كان مقنعا جدا و متوازنا و هو ما جعلني متحمسا عندما سألني زميلي الموظف الحكومي عن رأيي في البرنامج , لكني فوجئت به غير مقتنع بالبرادعي بمبررات من نوع (اصله كان عايش بره و مش عارف حالنا) ( اصل احنا مش عايزين التغيير لمجرد التغيير) مما جعلني اعيد النظر في فكرة ان الطبقة الوسطي هي التي تدفع المجتمع للتغيير و لكن قطاع كبير منها يخشي من تغيير اي شيء بدءا من وسيلة المواصلات التي يستقلها او وظيفته الحكوميه وصولا الي رئيس الجمهورية و لذلك قد ينتهي بنا الحال الي المشهد الاخير في فيلم امبراطورية ميم عندما يختار الابناء الام (الست هانم) بدلا من مصطفي رمز التغيير.