1/25/2010

اقتل 100 و ادخل الجنة مجانا

من جريدة الاهرام الصادرة اليوم في صفحة الفكر الديني ,قصة بعنوان توبة قاتل المائة يرويها الدكتور محمد عبد العليم العدوي استاذ تاريخ اسلامي بجامعة الازهر عن رجل قتل 99 نفسا و اراد ان يتوب فاتجه الي راهب و ساله هل لي من توبة فقال :لا . فقتله فاكمل به المائة ثم سأل عن عالم اخر و قال له انه قتل 100 نفس هل من توبة؟ فقال نعم. انطلق الي ارض كذا فان بها اناسا يعبدون الله فاعبد الله معهم؛ فانطلق حتي وصل الي نصف الطريق اتاه الموت فاختصمت فيه ملائكة الرحمة وملائكة العذاب فقالت ملائكة الرحمة جاء تائبا مقبلا بقلبه لله تعالي و قالت ملائكة العذاب: انه لم يعمل خيرا قط ـ فاتاهم ملك في صورة ادمي فجعلوه بينهم حكما قيسوا بين الارضين فالي اينهما كان ادني فهو له (اي بين ارض المعصية التي تركها و ارض من يعبدون الله) فوجدوه ادني الي الارض التي اراد فقبضته ملائكة الرحمة فقال الحسن :ذكر لنا انه لما اتاه الموت نأي بصدره ,رواه مسلم و في رواية(فكان الي القرية الصالحة اقرب بشبر فجعل من اهلها) و في رواية اخري (فاوحي الله تعالي الي هذه ان تباعدي و الي هذه ان تقربي و قال:قيسوا ما بينهما فوجدوه الي هذه اقرب بشبر فغفر له)
عندي تعليقات كتير علي القصة العجيبة دي
- القصة علي لسان استاذ تاريخ اسلامي من جامعة الازهر يعني لا هوه واحد مجهول ولا جاهل دينيا ولا واحد وهابي او من بتوع الثعبان الاقرع.
- القصة ليها اكتر من نهاية ولو ان كل النهايات بنتيجة واحده و منهم رواية منسوبة لمسلم يعني القصة بالنسبة للمسلمين اللي بياخدوا باحاديث البخاري و مسلم كسلم بيها قصة حقيقية
-يعني واحد قاتل 99 شخص و كملهم بالعالم اللي راحله بقم 100 مجرد انه يقول انا تبت يبقي خلاص مش مهم ال 100 اللي قتلهم و العبرة بانه تاب ف الاخر
- المشهد الظريف جدا انه طلع لقي الملايكه بيتخانقوا عليه ده بتاعنا لا ده بتاعنا العملية هيصة فوق و كأنهم مصلحتين حكوميتين بيتخانقوا علي موظف جديد
- و بعديها الملاك اللي جالهم في صورة بشر علشان يحكم ف الموضوع قالك احنا نقيس المسافة بين البلدين و تشوف هوه اقرب لانهي كأنه حكم كورة و بيحسب ضربة جزار و هيشوفه جوه المنطقة ولا بره
- و في الاخر يطلع فرق شبر او فرق بصدره و يخش الجنة و توته توته فرغت الحدوته.

1/23/2010

حاجه تموت .. من الضحك

جت سيرة الموت و الدفن و القبور في المكتب و اليكم اهم ما قيل
- الميت بيسمع الناس اللي واقفة حوالين القبر و هما بيدفنوه و روحه بتكون في ودنه الشمال!
- الميت بينزل من السما للقبر كل اسبوع من يوم الخميس باليل لحد يوم السبت الصبح!
- لما بييجي يدفنوا الميت بيفكوا عنه اربطة الكفن علشان يعرف يقوم يقعد لما يحاسبه الملكين !

1/19/2010

مروة الشربيني و نجع حمادي بالعكس

فيه حاجات كتير محيرة ف الحياة و مش سهل انك توصل ل رأي فيها, بس انا باستخدم طريقة اعتقد انها مفيدة و هي انك تغير من مواقع الاشخاص او الاحداث بمعني انت مثلا هتاخد قرار في موضوع زي مروة الشربيني اللي قتلت في المانيا و عايز تعرف رد فعلنا طبيعي ولا مبالغ فيه . افترض ان مروة الشربيني هيه القاتلة و تخيل رد فعلنا هتكتشف قد ايه احنا بالغنا في تحميل الموضوع اكتر مما يحتمل. انا قمت بتطبيق النظرية دي في احداث نجع حمادي اللي الحكومة مصممة انه حادث جنائي مش طائفي و ان سببه اغتصاب الطفلة المسلمة بواسطة مسيحي و افترضت ان الحادث بين اسيوط و المنيا و انه واحد من اسيوط وقف وسط الشارع ف المنيا و ضرب نار بشكل عشوائي .هل نقدر ساعتها نقول ده حادث اجرامي او ثأر ولا ده يبقي عدوان علي طائفة من الناس

1/17/2010

عندما قالت المنقبة يا ابن الوسخة

بدلا من استخدام (الميني باص) قررت ان استقل اوتوبيس هيئة النقل العام حيث كانت المسرحية الغريبة .بدأت الاحداث بصعود منقبة الي الاتوبيس و قامت بسؤال السائق عن مكان معين و لكنه لم يجبها لانه كان مشغولا بعطل في المحرك .جلست المنقبة في المقعد الموجود امامي مباشرة و بدأت توجه عبارات تلوم فيها السائق بصوت عالي و بدأ السائق يرد عليها ثم قام راكب بتأنيب المنقبة ثم تطور الامر لتبادل الشتائم العادية ثم تطورت الي شتائم من نوع يا ابن الوسخة من الطرفين ثم تدخل راكب اخر متضامنا مع المنقبة و كاد ان يشتبك مع الراكب الاول لكن الناس منعته ثم بدأ الموضوع يهدأ قليلا حتي دخلت محجبة الي الحلبة لتهاجم المنفبة و يتابادلان الشتائم حيث قالت المحجبة للمنقبة انها (مش ست) و ردت عليها المنفبة بانها (ناتفة حواجبها) ثم شتمتها بانها بنت شر..
لا اعرف لماذا تذكرت القضايا المتبادلة بين وزارة التعليم العالي و المنقبات بخصوص دخول الامتحانات (هما دول اللي واجعين دماغنا علشانهم)

الانبا كيرلس شيخ قبيلة الاقباط

نقلا عن جريدة الاهرام ان الانبا كيرلس توجه الي اهالي فتاة فرشوط عقب وقوع حادث الاغتصاب وعرض عليهم اذا لم يأخذ القانون مجراه ضد المعتدي علي الفتاة فانه سيحضر الشاب المعتدي بنفسه لينتقموا منه كما يشاءون . شيء عجيب جدا الانبا كيرلس يتصرف كشيخ قبيلة هو الحاكم فيها و صاحب الكلمة الاولي و الاخيرة. بأي سلطة سيحضر المعتدي و بأي سلطه يسلمه لاهل الفتاة كأنه لا يوجد قانون و محكمة و عدالة و علينا ان نطبق القانون بايدينا و كيف يسلم الفتي لمن سوف يقوموا بقتله في الغالب . لقد تحولت الدولة الي قبائل متعددة بسبب غياب القانون و العدالة و الانتماء لشيء اسمه وطن به حقوق و واجبات و تحولنا لقبائل متعددة اقباط و نوبيون و بدو و هكذا حتي تتفكك الدولة تماما.

1/10/2010

مسلمون يحبون رائحة الدم المسيحي

في المكتب الحكومي الذي اعمل به يوجد 12 موظف و موظفة كلهم مسلمون باستشناء موظفة مسيحية لهذا يتجنب المسلمون التحدث في الامور الدينية في وجودها بينما في غيابها يكون المعتاد هو مهاجمة المسيحين و لهذا انتظرت بفارغ الصبر معرفة رأيهم في حادث نجع حمادي : حيث انتظرت الموظفتان خروج المسيحية لكي يتكلما في الموضوع حيث اعتبرا ان الهجوم جاء ردا علي قصة الشاب المسيحي و الفتاة المسلمة و جاء الحوار ك التالي
- شفتي اللي حصل ف الصعيد
= اه ماهو ده الموضوع بتاع الولد و البنت
- مكتوب فيه انه فيه 7 جثث
- احسن
=يستاهلوا

1/09/2010

هيفاء وهبي و الانبا كيرلس ..خلي الريس ينفعكم

و انا بقلب ف التليفزيون لقيت جزء من اغتية بالغة السذاجة بتغنيها هيفاء وهبي في حب مصر -تقريبا كتعويض للمصريين عن موقعة الجزائر - و في اخر الاغنية بتظهر صور رموز الشعب المصري و اكبر صورة هي للرئيس مبارك و بعديه سوزان مبارك ! بعد كده باتصفح جريدة الشروق لقيت ف الصفحة الاولي صورة للانبا كيرلس اسقف نجع حمادي اللي حصلت فيها المجزرة الطائفية و هو في مؤتمر صحفي بخصوص الحادث ؛ الصورة متاخدة بذكاء شديد بحيث يظهر الانبا و وراه الصليب الذهبي الكبير و علي يمينه صورة مبارك ؛ اللي يجمع الاتنين ان هيفاء و هبي عايزه تنافق الشعب المصري بادعاء الوطنية و نفاق الرئيس و اهي تبقي ارضت الشعب و الريس و جوزها المصري بالمره اما الانبا كيريلس ف برضه بيحاول انه يقول انه مع الرئيس بالرغم انه الحوادث الطائفية مستمرة من قبل تولي الرئيس ولا زالت مستمرة واما الناس اللي هوه بيهاجمهم زي المحافظ و الداخلية دول من اختيار الرئيس و تابعين ل امره ف بدل ما يعلن احتجاجه علي الرئيس و نظامه بيحتمي بيه و البابا يخطب ود ابنه و طول ما الحال كده هينقتل اقباط و هنتفرج علي هيفاء وهبي.